Uchwała Nr LXIV/497/2023
Rady Gminy Ostróda
z dnia 24 marca 2023 r.
 
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ostróda
 
     Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40) oraz art. 227, art. 229 pkt 3, art. 238, art. 239 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 z późn. zm.) Rada Gminy Ostróda, po rozpatrzeniu skargi na działalność Wójta Gminy Ostróda, uchwala, co następuje:
 
     § 1. Uznaje się skargę z dnia 20 lutego 2023 r. na działalność Wójta Gminy Ostróda za bezzasadną, z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
 
     § 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Ostróda do powiadomienia Skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
 
     § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy Ostróda
Janusz Sadowski
 
 
Załącznik
do uchwały Nr LXIV/497/2023
Rady Gminy Ostróda
z dnia 24 marca 2023 r.
 
          Pismem z dnia 20 lutego 2023 r. (data wpływu do Urzędu: 20.02.2023 r.), złożonym przy pomocy elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP, Pan XXX* wniósł skargę na działalność Wójta Gminy Ostróda, polegającą na tym „iż jako organizator Sesji Rady Gminy Ostróda z dnia 12 Stycznia 2023 roku doprowadził do ujawnienia danych osobowych podlegających ochronie”. Uzasadniając skargę Pan XXX* podkreślił, że na LXIII Sesji Rady Gminy Ostróda zastępca przewodniczącego Rady Gminy Anna Lewandowska odczytała uwagę skierowaną do Rady Gminy do Zmiany Studium Uwarunkowań przestrzennych, odczytała Imię nazwisko oraz adres zamieszkania tej osoby. W ocenie Skarżącego, Wójt jako organizator ponosi pełną odpowiedzialność za to co się stało, narażając tym samym gminę na proces odszkodowawczy.
 
Zgodnie z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r., poz. 2000 z późn. zm., zwanej dalej Kpa) organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest Rada Gminy Ostróda.
 
Rada Gminy Ostróda, po rozpatrzeniu złożonej skargi i zapoznaniu się z opinią Komisji Skarg Wniosków i Petycji, stosownie do § 146 ust. 3 Statutu Gminy Ostróda, na podstawie całokształtu okoliczności faktycznych i prawnych stwierdza, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie.
 
          Zgodnie z art. 11 pkt 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.) Wójt przedstawia Radzie Gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag. Rada uchwala Studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag złożonych do projektu zmiany Studium (art. 12 ust. 1 ww. ustawy). Przedłożenie Radzie Gminy, wraz z projektem Studium, listy nieuwzględnionych uwag oraz ich rozpatrzenie przez Radę Gminy, jest zatem koniecznym elementem procedury planistycznej. Wykaz uwag został sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233), tj. zgodnie z obowiązującymi w niniejszej sprawie przepisami. Natomiast po zaistnieniu incydentu w postaci przypadkowego ujawnienia w trakcie sesji danych osobowych osoby wnoszącej uwagę, zostały uruchomione procedury RODO pod kątem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych. Zgodnie z dokonaną przez Inspektora Ochrony Danych Osobowych oceną, ryzyko naruszenia praw lub wolności osoby fizycznej było niskie w rozumieniu art. 34 ust. 1 RODO, gdyż były to dane podstawowe, nie dotyczące zachowania lub preferencji, nie odnoszące się do danych finansowych, a także nie będące danymi wrażliwymi, a zakres ich udostępnienia nie był szeroki. Dodatkowo Inspektor ustalił, że dane te były ogólnodostępne na stronach internetowych „Ogólnopolskiej Wyszukiwarki Gospodarczej” https://www.owg.pl/ceidg lub w „Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej https://aplikacja.ceidg.gov.pl/, w pozycji „Dodatkowe stałe miejsca wykonywania działalności gospodarczej”. O incydencie został powiadomiony organ nadzorczy, tj. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ponadto zgodnie z art. 33 ust. 5 RODO, Inspektor Ochrony Danych Osobowych udokumentował przedmiotowy incydent, w tym okoliczności jego wystąpienia oraz podjął działania naprawcze.     
 
          Powyższe potwierdza, że Wójt Gminy Ostróda należycie wywiązuje się z obowiązków pozostających w zakresie jego działania, w tym polegających na zapewnieniu w Urzędzie właściwych procedur RODO oraz sprawnego reagowania na incydenty dotyczące bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych w celu minimalizacji skutków dokonanych naruszeń.
 
W tym stanie rzeczy, złożona skarga nie zasługiwała na uwzględnienie.
 
Pouczenie:
Zgodnie z art. 239 § 1 Kpa, w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
 
 
*Wyłączono jawność na podst. art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 2176). Wyłączenia jawności dokonał Inspektor Ochrony Danych.

 

Data przekazania do publikacji: 31.03.2023
Osoba przekazująca: Artur Jabłonka

Sporządził/a: Artur Jabłonka
Umieścił/a: Artur Jabłonka

 

data publikacji: 31.03.2023, ostatnia aktualizacja: 31.03.2023, odsłon: 113


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16390056
odsłon strony

Aktualnie mamy
91 gości