Nasz znak: RGP.6220.23.2021                                                   Ostróda, 22 września 2021 r.
 
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
 
Na podstawie: art. 71 ust. 2 pkt 2, , art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 ust. 2, art. 84 oraz art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.) a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 98 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839),  oraz art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 z późn zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Ośrodek Wypoczynkowy Paulina Gietka-Kluczewicz Janusz Gietka s.c. z siedzibą przy ul. Turystycznej 1, 14-133 Stare Jabłonki
 
orzekam
 
I. stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na legalizacji dwóch pomostów rekreacyjnych na jeziorze Szeląg Mały, w miejscowości Stare Jabłonki, Działka Nr 156 obręb Stare Jabłonki.
 
II. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia zawartą w załączniku do niniejszej decyzji jako jej integralną część.
 
Uzasadnienie
 
Wnioskiem z dnia 4 sierpnia 2021 r. (data wpływu do UG Ostróda: 06.08.2021 r.) Pani Paulina Gietka-Kluczewicz i Pan Janusz Gietka, jako wspólnicy Spółki Ośrodek Wypoczynkowy Paulina Gietka Kluczewicz Janusz Gietka s. c. z siedzibą przy ul. Turystycznej, 14-133 Stare Jabłonki, wystąpili do Wójta Gminy Ostróda z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na legalizacji dwóch pomostów rekreacyjnych na jeziorze Szeląg Mały, w miejscowości Stare Jabłonki, działka Nr 156, obręb Stare Jabłonki w gminie Ostróda.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.) stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Ostróda.
 
Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia,  ustalono, że legalizowane urządzenia zajmują łącznie powierzchnię ok. 348 m2 (pomost I-194 m2, pomost II-154 m2). Dotychczas, od ponad 50 lat obszar zajmowany przez pomosty był wykorzystywany na potrzeby ośrodka wypoczynkowego i pełnił funkcję rekreacyjną. W chwili obecnej zachodzi konieczność uporządkowania formalnego, jako że w momencie kiedy były one budowane nie wymagano obecnie obowiązującej dokumentacji. W miejscu legalizacji urządzeń nie zachodzi konieczność usuwania roślinności nawodnej ani podwodnej. Ewentualne ubytki roślinności mają charakter ubytków naturalnych nie powodowanych użytkowaniem.
 
            Wobec powyższego stwierdzono, że wnioskowane przedsięwzięcie zostało wymienione w § 3 ust. 1 pkt 65, lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się następujące rodzaje przedsięwzięć: przystanie śródlądowe: wykorzystujące linię brzegową na długości większej niż 20 m.
 
Dlatego zgodnie z treścią art. 71 ust. 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247) wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Organ zawiadomieniem dnia 10 sierpnia 2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, informując o możliwości zapoznania się osobiście lub przez pełnomocnika z aktami sprawy.
 
W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 i 3 ww. ustawy, pismem z dnia 9 sierpnia  2021 r. organ wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostródzie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. W powyższym piśmie skierowanym do organów opiniujących tutejszy organ wskazał, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
 
Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r., poz. 283 z późn. zm.) właściwy organ wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony. Przedmiotowa inwestycja nie znajduje się na terenie objętym ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
 
Opinię zawierającą stanowisko w przedmiotowej sprawie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wyraził postanowieniem znak: WSTE.4220.186.2021.JM z dnia 20 sierpnia 2021 r. Organ opiniujący stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisk.
 
W dniu 23 sierpnia 2021 r. do tutejszego organu wpłynęła opinia Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstw Wodnego Wody Polskie znak: GD.ZZŚ.5.435.457.2021.WL z dnia 20 sierpnia 2021 r., w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
 
W dniu 24 sierpnia 2021 r. do tutejszego organu wpłynęła opinia sanitarna Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostródzie znak: ZNS.9083.66.2021 z dnia 24 sierpnia 2021 r., w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
 
Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, organ spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia, a w szczególności z uzupełnieniami, oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji.
 
W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków w przedmiotowej sprawie.
 
Analizując wniosek pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że nie jest ono zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000. Dodatkowo stwierdzono, że z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływania będą miały zasięg lokalny, związany jedynie z czasem realizacji zadania i odwracalny. Ponadto, z uwagi na zakres oddziaływań planowanej inwestycji oraz zagospodarowanie terenów sąsiednich, nie wystąpi możliwość kumulowania się oddziaływań, a wykorzystanie zasobów naturalnych, czy ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej będzie zerowe.
 
Faza realizacji inwestycji nie występuje. Mogą się pojawić zjawiska podwyższonej emisji niektórych substancji w trakcie wykonywania konserwacji lub remontów urządzeń. Będą to jednak przypadki incydentalne o niewielkiej skali i krótkim czasie trwania.
 
Proces eksploatacji urządzeń może powstawanie odpadów takich jak: odpady komunalne. Inwestor ma zawartą umowę z uprawnionym podmiotem odbierającym odpady. Właściciel zapewnia odpowiednie pojemniki na odpady, które zapobiegają ich niekontrolowanemu roznoszeniu przez różne czynniki. Legalizacja urządzeń nie przewiduje prac rozbiórkowych w najbliższym okresie.
 
Planowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Lasów Taborskich oraz poza innymi formami ochrony przyrody ustanowionymi na podstawie ustawy o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098).
 
Na podstawie danych z Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły opublikowanym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. poz. 1911 i 1958 stwierdzono iż przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Dolnej Wisły, na obszarze następujących jednolitych części wód:
 
- JCWP PLLW20088 (Szeląg Mały) JCWP posiada status naturalnej części wód. Stan ogólny JCWP określono jako niezagrożony. Celem środowiskowym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Część wymienionej JCWP stanowi również obszar chroniony przeznaczony do ochrony siedlisk lub
gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018r. poz.1614). Przedsięwzięcie położone jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu Lasów Taborskich.
 
- JCWP rzecznej RW20002528399 (Drwęca od początku do końca jez. Drwęckiego bez kan. Ostródzkiego i Elbląskiego) naturalna część wód, o złym stanie ogólnym, monitorowana. JCWP zagrożona jest ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, którymi są osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. Zastosowano względem niej przedłużenie terminu osiągnięcia celów środowiskowych do 2021 roku z uwagi na brak możliwości technicznych. JCWP stanowi również obszar chroniony, przeznaczony do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018, poz. 1614), dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie, dla którego cele środowiskowe zostały określone w akcie będącym podstawą prawną powołania obszaru. Przedsięwzięcie położone jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu Lasów Taborskich.
 
- JCWPd PLGW 200039 - o dobrym stanie (stan ilościowy dobry, stan chemiczny dobry), monitorowana, niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym dla JCWPd jest utrzymanie dobrego stanu ilościowego oraz chemicznego.
 
Planowane przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze stref ochronnych ujęć wód ani na obszarze ochronnym zbiorników wód śródlądowych, nie znajduje się na obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych i na obszarach wodno-błotnych. Inwestycja położona jest poza terenami obszarów szczególnie zagrożonych powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 poz. 1566 ze zm.).
 
Nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1911 i 1958)
Po przeanalizowaniu otrzymanych materiałów stwierdzono, że planowana inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Uwzględniając zakres inwestycji w przedmiotowym przypadku nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w osnowie.
 
      1. POUCZENIE
 
Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
 
            Na podstawie art. 72 ust. 3 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b cytowanego artykułu.

 

Otrzymują:

1. Ośrodek Wypoczynkowy Paulina Gietka-Kluczewicz Janusz Gietka s.c.
2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
3. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Stare Jabłonki
4. a/a
 
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie Wydział Spraw Terenowych I
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostródzie
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
 
 
 
 
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Wójta Gminy Ostróda z dnia 22 września 2021 r. znak: RGP.6220.23.2021
 
 
 
Charakterystyka przedsięwzięcia polegającego na legalizacji dwóch pomostów rekreacyjnych na jeziorze Szeląg Mały, w miejscowości Stare Jabłonki, Działka Nr 156 obręb Stare Jabłonki.
 
Na podstawie Karty Informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że legalizowane urządzenia zajmują łącznie powierzchnię ok. 348 m2 (pomost I-194 m2, pomost II-154 m2). Dotychczas, od ponad 50 lat obszar zajmowany przez pomosty był wykorzystywany na potrzeby ośrodka wypoczynkowego i pełnił funkcję rekreacyjną. W chwili obecnej zachodzi konieczność uporządkowania formalnego, jako że w momencie kiedy były one budowane nie wymagano obecnie obowiązującej dokumentacji. W miejscu legalizacji urządzeń nie zachodzi konieczność usuwania roślinności nawodnej ani podwodnej. Ewentualne ubytki roślinności mają charakter ubytków naturalnych nie powodowanych użytkowaniem.
Konstrukcję nośną pomostów stanowią pale stalowe o przekrojach adekwatnych do obciążeń (0 20 - 25 cm). Pale pogrążone w dnie jeziora na głębokość 2/3 długości pala, są połączone ze sobą systemem stalowych poprzecznie oraz podłużnie. Do podłużnie mocowane są drewniane podkłady, do których z kolei mocowane są drewniane deski pokładu. Deski pokładu mają grubość 5 cm i szerokość 15 cm, odstęp pomiędzy deskami wynosi 1 cm.
Całość materiałów zastosowanych do budowy jest obojętna ekologicznie, w trakcie ich eksploatacji nie powoduje zanieczyszczenia środowiska jak również nie oddziałuje na nie.
Legalizowane urządzenia nie wymagają dostarczania prądu, ani innych mediów. Wykonana budowla nie stanowi zagrożenia dla środowiska.
Faza realizacji inwestycji nie występuje. Mogą się pojawić zjawiska podwyższonej emisji niektórych substancji w trakcie wykonywania konserwacji lub remontów urządzeń. Będą to jednak przypadki incydentalne o niewielkiej skali i krótkim czasie trwania.
Proces eksploatacji urządzeń może powstawanie odpadów takich jak: odpady komunalne. Inwestor ma zawartą umowę z uprawnionym podmiotem odbierającym odpady. Właściciel zapewnia odpowiednie pojemniki na odpady, które zapobiegają ich niekontrolowanemu roznoszeniu przez różne czynniki. Legalizacja urządzeń nie przewiduje prac rozbiórkowych w najbliższym okresie.
 

 

Data przekazania do publikacji: 23.09.2021
Osoba przekazująca: Karolina Rybarkiewicz

Sporządził/a: Karolina Rybarkiewicz
Umieścił/a: Kamil Klimowski

 

data publikacji: 23.09.2021, ostatnia aktualizacja: 23.09.2021, odsłon: 218


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16342387
odsłon strony

Aktualnie mamy
152 gości