Od 8 listopada 2021 roku  obowiązują zmiany w wydawaniu dowodów osobistych przez wprowadzenie drugiej cechy biometrycznej w warstwie elektronicznej, tj. odcisków palców(niewidoczne na dowodzie), pojawi się również odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego w warstwie graficznej (widoczny na dowodzie).
 
Rozwiązania dotyczące nowych dowodów osobistych wynikają z dostosowania prawa  polskiego do wymogów prawa unijnego. Na szacie graficznej dokumentu pojawi się m.in. oznaczenia państwa członkowskiego (na tle flagi Unii Europejskiej).
Zmiany w dowodach osobistych to efekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z dnia 20 czerwca 2019 roku.
 
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście. Dowiedz się, co trzeba zrobić , aby uzyskać dowód osobisty:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
 
- w formie pisemnej w siedzibie dowolnego organu gminy (druk do pobrania) lub
- w formie dokumentu elektronicznego dla dziecka przez epuap.gov.pl
 
WAŻNE! W związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów osobistych nie będzie konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu będzie można korzystać do czasu, aż minie ważność w nim wskazana.
Nowe dowody będą wydawane na 10 lat dla osób powyżej 12 roku życia, i one będą składać odciski palców. Dla osób do 12 roku życia dowód będzie wydawany na 5 lat, bez pobierania odcisków palców.
Wnioski  o dowód osobisty online będzie można składać wyłącznie w przypadku dokumentu dla dzieci do 12  roku życia. Od nich odciski palców nie będą pobierane.
W sytuacji, gdy chwilowo nie będzie możliwości pobrania odcisków palców dowód zostanie wydany na 12 miesięcy. Osoby z niepełnosprawnością (którą należy uprawdopodobnić), od których pobranie odcisków jest trwale niemożliwe, otrzymają dokumenty bez tej cechy biometrycznej. Ich dokumenty zachowają ważność przez 10 lat.    Z kolei brak możliwości złożenia podpisu nie wpłynie na termin ważności dowodu osobistego.
Nowością jest mobilna stacja urzędnika. To rozwiązanie dla osób starszych, obłożnie chorych czy z niepełnosprawnością, które nie mogą osobiście stawić się w urzędzie. Przenośna stacja pozwoli także aktywować warstwę elektroniczną dokumentu, co obecnie jest możliwe tylko w urzędzie. Dla gminy Ostróda stacja mobilna urzędnika będzie się znajdować w Urzędzie Miasta Ostróda. Tam należy  zgłaszać osoby, które osobiście nie będą mogły udać się do urzędu w celu złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.
 
 

 

Data przekazania do publikacji: 05.03.2019
Osoba przekazująca: Katarzyna Grzeluk

Sporządził/a: Katarzyna Grzeluk
Umieścił/a: Kamil Klimowski

 

data publikacji: 06.03.2019, ostatnia aktualizacja: 08.11.2021, odsłon: 3 017


Od 2003 roku otrzymaliśmy
15810436
odsłon strony

Aktualnie mamy
12 gości