Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika
 
    (Urząd Gminy Ostróda Referat Organizacyjny i Spraw Społecznych pokój Nr 116, parter)
 
    Wymagane dokumenty
 
  - wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa go głosowania - do pobrania
 
  - zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania - do pobrania
 
    Jeśli jesteś osobą, która najpóźniej w dniu wyborów kończy 75 lat albo osobą posiadającą orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności możesz udzielić pełnomocnictwa do głosowania w swoim imieniu.
 
    Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców gminy Ostróda lub posiadająca zaświadczenie o prawie do głosowania.
 
    Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania udzielającego pełnomocnictwo, a także mąż zaufania zgłaszany przez komitet oraz kandydaci w wyborach.
 
    Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć maksymalnie od dwóch osób jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
 
    Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania należy wnieść do organu gminy właściwego ze względu na miejsce stałego zamieszkania wyborcy (wpisania do rejestru wyborców) najpóźniej w 9 dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 4 października 2019r.
 
    Datą złożenia wniosku jest data jego wpływu do urzędu.
 
    Wniosek powinien zawierać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania zarówno wyborcy jak i pełnomocnika oraz wyraźne oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo.
 
    Do wniosku dołącza się:
  - pisemną zgodę zawierającą nazwisko, imiona oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imiona osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
 
  - w przypadku osób niepełnosprawnych: kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
 
  - w przypadku jeżeli osoba mająca być pełnomocnikiem nie jest wpisana do rejestru wyborców gminy Ostróda: kopię zaświadczenia o prawie do głosowania.
 
    Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa lub jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku: w innym miejscu na terenie gminy Ostróda.
 
    Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków wyborca jest wzywany, w terminie 3 dni od doręczenia wezwania, do usunięcia wad wniosku. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały usunięte w terminie, następuje odmowa sporządzenia aktu, która jest sporządzana na piśmie i doręczona wraz z uzasadnieniem wyborcy.
 
    Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku:
  - śmierci albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub pełnomocnika;
 
  - wejście pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca zamieszkania wyborcy lub zostanie mężem zaufania;
 
  -  wcześniejszego osobistego zagłosowania przez udzielającego pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo do głosowania jest bezpłatne.
 
    Termin i sposób załatwienia
    W przypadku, kiedy wniosek spełnia warunki, upoważniony pracownik Urzędu uzgadnia z wyborcą lub osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa. W razie braku uzgodnienia terminu termin wyznacza upoważniony pracownik Urzędu.
 
    Podstawa prawna
    Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy,
    Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
    Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie zarządzenia wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
 
    Obowiązek informacyjny
 

 

Data przekazania do publikacji: 03.10.2019
Osoba przekazująca: Beata Czerkas

Sporządził/a: Beata Czerkas
Umieścił/a: Kamil Klimowski

 

data publikacji: 03.10.2019, ostatnia aktualizacja: 03.10.2019, odsłon: 548


Od 2003 roku otrzymaliśmy
17392337
odsłon strony

Aktualnie mamy
14 gości