Zarządzenie Nr 95/2011
Wójta Gminy Ostróda
z dnia 6 września 2011r.
W sprawie: określenia rodzajów i szczegółowości materiałów planistycznych służących do konstruowania projektu wieloletniej prognozy finansowej i projektu budżetu.
Na podstawie art. 230 ust. 1 i art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - zarządzam co następuje:
§ 1. Podstawowymi materiałami wyjściowymi do tworzenia roboczego projektu wieloletniej prognozy finansowej są:
1) przyjęte kierunki przemian własnościowych mienia komunalnego gminy;
2) zadania wynikające z przyjętych przez Radę Gminy programów gospodarczych, planów rzeczowych tych zadań, w tym realizacji zadań inwestycyjnych ujętych w wieloletnich programach inwestycyjnych;
3) zadań wynikających z przyjętych przez Radę Gminy strategii rozwoju gminy oraz planu odnowy miejscowości;
4) uchwały Rady Gminy oraz zawarte umowy rodzące skutki finansowe w przyszłości;
5) stan zobowiązań gminy z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek i innych zobowiązań oraz udzielonych gwarancji zabezpieczeń według kwot wymagalnych w danym roku;
§ 2. Podstawowymi materiałami wyjściowymi do tworzenia roboczego projektu budżetu gminy są:
1) materiały planistyczne, w tym plany zadań rzeczowych przekazane przez podległe jednostki organizacyjne,
2) prognozowane średnioroczne wskaźniki:
a) wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej,
b) wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych,
c) planowany wskaźnik inflacji,
d) stawek podatków i opłat ze szczególnym uwzględnieniem założeń podatków i opłat lokalnych;
e) stawek odsetek od zaciągniętych zobowiązań,
3) założenia polityki zatrudnienia i wynagrodzeń w jednostkach organizacyjnych gminy,
4) programy finansowe z udziałem środków unijnych,
5) wnioski kierowane do Wójta Gminy przez:
a) radnych,
b) organizacje społeczne, zawodowe i stowarzyszenia,
c) grupy mieszkańców,
d) rady sołeckie,
6) dotychczasowe uchwały Rady Gminy rodzące skutki finansowe,
7) zawarte porozumienia z administracją rządową i innymi jednostkami,
8) coroczny stan zobowiązań gminy z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek i innych zobowiązań oraz udzielanych gwarancji zabezpieczeń według kwot wymagalnych na dany rok budżetowy,
9) informacje przekazane przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych o rocznych kwotach:
a) subwencje,
b) udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych
10) informacje dysponentów o kwotach dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej i na zadania własne,
11) informacje uzyskane z urzędów skarbowych w zakresie podatków i opłat stanowiących dochód gminy a należących do właściwych urzędów skarbowych
12) przewidywane wykonanie dochodów i wydatków w roku budżetowym na podstawie wykonania budżetu za okres 3 kwartałów bieżącego roku.
§ 3. Przy tworzeniu projektu wieloletniej prognozy finansowej i projektu budżetu gminy biorą udział:
1) kierownicy jednostek organizacyjnych,
2) pracownicy merytoryczni Urzędu Gminy,
3) z-ca Skarbnika Gminy,
4) Skarbnik Gminy,
5) Wójt Gminy.
§ 4. 1) Powołuje się właściwy zespół do spraw tworzenia wieloletniej prognozy finansowej i budżetu pod kierownictwem Skarbnika Gminy w składzie: z-ca Skarbnika gminy, Kierownik Referatu Finansowego, Kierownik Referatu Oświaty, Kultury i Sportu w celu skonstruowania roboczego projektu wieloletniej prognozy finansowej i projektu uchwały budżetowej wraz z załącznikami.
2) Zespół do spraw tworzenia wieloletniej prognozy finansowej budżetu w terminie do dnia 15.IX każdego roku poprzedzającego rok budżetowy określi wzory druków niezbędnych do sporządzenia materiałów planistycznych.
§ 5. 1) Kierownicy jednostek organizacyjnych opracowują materiały planistyczne swoich jednostek ze szczególnym omówieniem i uzasadnieniem poszczególnych rodzajów wydatków i przedkładają je właściwemu zespołowi d/s tworzenia wieloletniej prognozy finansowej i budżetu w terminie do dnia 10.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy.
2) Dla zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, kierownicy jednostek organizacyjnych przedkładają projekt planów finansowych w terminie do dnia 20.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy.
3) Pracownicy merytoryczni Urzędu Gminy na podstawie zebranych materiałów dotyczących zadań własnych gminy oraz zadań zleconych gminie opracowują i przedkładają zespołowi d/s tworzenia wieloletniej prognozy finansowej i budżetu gminy w terminie do 20.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy:
a) skalkulowaną wysokość planowanych dochodów z wymienieniem ich źródeł powstania,
b) plany rzeczowe zadań wraz z określeniem wysokości planowanych wydatków wraz z ich szczegółowym objaśnieniem i uzasadnieniem,
c) plany zadań przedsięwzięć wieloletnich wraz z określeniem wysokości zobowiązań,
d) objaśnienie przyjętych wartości w projekcie wieloletniej prognozy finansowej.
§ 6. Zespół do spraw tworzenia wieloletniej prognozy finansowej i budżetu pod kierownictwem Skarbnika Gminy w oparciu o przedłużone materiały, wnioski, informacje w terminie nie później niż do 25.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy wykonuje zestawienia danych wyjściowych do roboczego projektu uchwały wieloletniej prognozy finansowej i budżetowej.
§ 7. Wójt Gminy na podstawie zebranych materiałów tworzących robocze projekty wieloletniej prognozy finansowej i budżetu ustala wykaz zadań, które będą finansowane z budżetu gminy w roku bieżącym i w latach następnych.
§ 8. 1) Skarbnik gminy wraz z zespołem d/s tworzenia wieloletniej prognozy finansowej i budżetu w terminie nie późniejszym niż do dnia 5.XI. każdego roku poprzedzającego rok budżetowy opracowuje roboczy projekt uchwały wieloletniej prognozy finansowej i budżetowej uwzględniając wskazówki organu nadzoru. `
2) Projekt uchwały wieloletniej prognozy finansowej gminy obejmuje rok budżetowy oraz 3 kolejne lata i składa się z poszczególnych elementów:
a) dochody bieżące oraz dochody majątkowe budżetu gminy w tym ze sprzedaży majątku;
b) wydatki bieżące, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia oraz wydatki majątkowe;
c) przedsięwzięcie w ramach wydatków bieżących i majątkowych z wyszczególnieniem nazwy, celu okresu realizacji, łącznych nakładów finansowych, limitów wydatków w poszczególnych latach i limitów zobowiązań
d) kwoty wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
e) kwoty wydatków związanych z funkcjonowaniem organów gminy,
f) wyniku budżetu gminy,
g) przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu,
h) przychody i rozchody budżetu gminy, z uwzględnieniem długu zaciągniętego lub planowanego do zaciągnięcia,
i) kwota długu gminy, w tym wskaźnik długu oraz sposób jego sfinansowania,
j) objaśnienie przyjętych wartości
k) upoważnienie Wójta do zaciągania zobowiązań
-związanych z realizacją przedsięwzięć
-z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i płatności wykraczające poza rok budżetowy.
3) Projekt uchwały budżetowej gminy będzie określać i obejmować elementy wynikające z przepisów ustawy o finansach publicznych i Uchwały Rady Gminy w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
§ 9. Wójt analizuje, koryguje i zatwierdza opracowany projekt wieloletniej prognozy finansowej i uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a następnie w terminie nie dłuższym niż do 15.XI każdego roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia:
1) RIO- celem zaopiniowania,
2) Radzie Gminy.
§ 10. Traci moc zarządzenie Nr 43/2006 Wójta Gminy Ostróda z dnia 23.05.2006r.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy Ostróda
Gustaw Marek Brzezin
Sporządził/a: Maria Andrychowska
Umieścił/a: Artur Jabłonka
Zmodyfikował/a: -
data publikacji: 15.09.2011, ostatnia aktualizacja: 15.09.2011, odsłon: 1 025