Zarządzenie Nr 43/2006
Wójta Gminy Ostróda
z dnia 23.05.2006
w sprawie: procedury tworzenia projektu budżetu gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art.179 ustawy z dnia 30.VI.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz.2104 z późn.zm.), oraz art.52 ust.1ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2001, Nr 142, poz.1591 z późn.zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1. Podstawowymi materiałami wyjściowymi do tworzenia roboczego projektu budżetu gminy są:
1) materiały planistyczne, w tym plany zadań rzeczowych przekazane przez podległe jednostki organizacyjne,
2) prognozowane średnioroczne wskaźniki:
a) wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej,
b) wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych,
c) planowany wskaźnik inflacji,
d) stawek podatków i opłat ze szczególnym uwzględnieniem założeń podatków i opłat lokalnych,
e) stawek odsetek od zaciągniętych zobowiązań.
3) przyjęte kierunki przemian własnościowych mienia komunalnego gminy,
4) założenia polityki zatrudnienia i wynagrodzeń w jednostkach organizacyjnych gminy,
5) zadania wynikające z przyjętych przez Radę Gminy programów gospodarczych i strategii rozwoju gminy oraz planów rzeczowych tych zadań, w tym realizacji zadań inwestycyjnych ujętych w wieloletnich programach inwestycyjnych.
6) wnioski kierowane do Wójta Gminy przez:
a) radnych,
b) organizacje społeczne, zawodowe i stowarzyszenia,
c) grupy mieszkańców,
d) rady sołeckie,
7) dotychczasowe uchwały Rady Gminy rodzące skutki finansowe,
8) zawarte porozumienia z administracją rządową i innymi jednostkami,
9) coroczny stan zobowiązań gminy z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek i innych zobowiązań oraz udzielanych gwarancji zabezpieczeń według kwot wymagalnych na dany rok budżetowy,
10) informacje przekazane przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych o rocznych kwotach:
a) subwencji,
b) udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,
11) informacje dysponentów o kwotach dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej i na zadania własne,
12) informacje uzyskane z urzędów skarbowych w zakresie podatków i opłat stanowiących dochód gminy a należących do właściwych urzędów skarbowych,
13) przewidywane wykonanie dochodów i wydatków w roku budżetowym na podstawie wykonania budżetu za okres 3 kwartałów bieżącego roku.
§ 2. Przy tworzeniu budżetu gminy biorą udział:
1) kierownicy jednostek organizacyjnych,
2) pracownicy merytoryczni Urzędu Gminy,
3) z-ca Skarbnika Gminy
4) Skarbnik Gminy,
5) Wójt Gminy.
§ 3.1.Powołuje się właściwy zespół ds. tworzenia budżetu pod kierownictwem Skarbnika Gminy w składzie: z-ca Skarbnika Gminy, Kierownik Referatu Finansowego, Kierownik Referatu Oświaty, w celu skonstruowania roboczego projektu uchwały budżetowej wraz z załącznikami.
2. Zespół do spraw tworzenia budżetu w terminie do dnia 15.IX każdego roku poprzedzającego rok budżetowy określi wzory druków niezbędnych do sporządzenia materiałów planistycznych.
§ 4.1.Kierownicy jednostek organizacyjnych opracowują materiały planistyczne swoich jednostek ze szczególnym omówieniem i uzasadnieniem poszczególnych rodzajów wydatków i przedkładają je właściwemu zespołowi d/s tworzenia budżetu w terminie do dnia 10.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Dla zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, kierownicy jednostek organizacyjnych przedkładają projekt planów finansowych w terminie do dnia 20.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Pracownicy merytoryczni Urzędu Gminy na podstawie zebranych materiałów dotyczących zadań własnych gminy oraz zadań zleconych gminie opracowują i przedkładają zespołowi d/s tworzenia budżetu gminy w terminie do 20.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy:
a) skalkulowaną wysokość planowanych dochodów z wymienieniem ich źródeł powstania,
b) plany rzeczowe zadań wraz z określeniem wysokości planowanych wydatków wraz z ich szczegółowym objaśnieniem i uzasadnieniem.
§ 5.1. Pracownik merytoryczny przygotowuje informację o stanie mienia komunalnego w terminie nie później niż do 5.XI każdego roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Informacja o stanie mienia komunalnego wraz z uzasadnieniem obejmuje:
1) dane dotyczące przysługujących Gminie praw własności.
2) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych w tym w szczególności dane o ograniczonych prawach rzeczowych użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udział w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w punkcie 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4) dane o dochodach użytkowych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz o dochodach z wykonania posiadania,
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mające wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 6. Zespół do spraw tworzenia budżetu pod kierownictwem Skarbnika Gminy w oparciu o przedłożone materiały, wnioski, informacje w terminie nie później niż do 25.X każdego roku poprzedzającego rok budżetowy wykonuje zestawienia danych wyjściowych do roboczego projektu uchwały budżetowej wraz z informacją o prognozie łącznej kwoty długu.
§ 7. Wójt Gminy na podstawie zebranych materiałów tworzących roboczy projekt budżetu ustala wykaz zadań, które będą finansowane z budżetu gminy w roku bieżącym i w latach następnych.
§ 8.1. Skarbnik Gminy wraz z zespołem d/s tworzenia budżetu w terminie nie późniejszym niż do dnia 5.XI. każdego roku poprzedzającego rok budżetowy opracowuje roboczy projekt uchwały budżetowej uwzględniając wskazówki organu nadzoru.
2. Projekt uchwały budżetowej gminy obejmuje:
1) prognozowane dochody gminy w/g źródeł i działów klasyfikacji.
2) planowane wydatki budżetu gminy w przedziale na działy i rozdziały klasyfikacji z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu gminy,
- wydatków przypadających do spłaty w danym roku z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Gminę,
b) wydatków majątkowych,
3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy,
4) przychody i rozchody budżetu gminy,
5) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych wydatków,
6) wydatki na programy i projekty pochodzące ze źródeł zagranicznych,
7) plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych,
8) plan dochodów własnych jednostek budżetowych,
9) plan przychodów i wydatków funduszy celowych,
10) limity zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
11) upoważnienia dla Wójta do zaciągnięcia zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków na okres roku budżetowego, wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków budżetowych Unii Europejskiej, i ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi,
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki,
12) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
13) zakres i kwoty dotacji celowych, na finansowanie kosztów realizacji inwestycji dla zakładów budżetowych,
14) dotacje inne niż wymienione w punkcie 12 i 13,
15) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami gminie,
16) dochody i wydatki związane z realizacja zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
17) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizacje zadań zakreślonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
18) tworzenie rezerwy ogólnej i rezerw celowych na wydatki budżetowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
19) objaśnienia obejmujące szczegółowe omówienie poszczególnych zestawień tabelarycznych załączonych do projektu uchwały budżetowej.
§ 9. Wójt analizuje, koryguje i zatwierdza opracowany projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz prognozą łącznej kwoty długu i informacją o stanie mienia komunalnego, a następnie w terminie nie dłuższym niż do 15.XI każdego roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia:
1) RIO - celem zaopiniowania,
2) Radzie Gminy.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Sporządził/a: Maria Andrychowska
Umieścił/a: Artur Jabłonka
Zmodyfikował/a: -
data publikacji: 22.06.2006, ostatnia aktualizacja: 22.06.2006, odsłon: 1 022