Zarządzenie Nr 170/2015

Wójta Gminy Ostróda

z dnia 16 listopada 2015 r.

w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ostródzie

     Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1515) oraz art. 41 ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2015 r., poz. 1286), Wójt Gminy Ostróda zarządza, co następuje:

     § 1. Powołuje się Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ostródzie, zwaną dalej Komisją, w następującym składzie:

  1. Andrzej Kosecki – Przewodniczący Komisji,

  2. Marcin Ługiewicz,

  3. Marzena Marchlewska,

  4. Henryka Markowska,

  5. Danuta Niemanowska,

  6. Dariusz Jaskorzyński,

  7. Urszula Zalewska.

     § 2. Komisji nadaje się Regulamin Organizacyjny Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ostródzie, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.

     § 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 23 listopada 2015 r.

Wójt Gminy Ostróda

Bogusław Fijas

 

Data przekazania do publikacji: 18.11.2015r.

Osoba przekazująca: Marzena Marchlewska

 

Załącznik

do zarządzenia Nr 170/2015

Wójta Gminy Ostróda

z dnia 16 listopada 2015 r.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W OSTRÓDZIE

    Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin Organizacyjny Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ostródzie, zwany dalej Regulaminem, określa zadania, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ostródzie.

     2. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

  1) Komisji – oznacza to Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ostródzie;

  2) ustawie – oznacza to ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;

  3) Programie – oznacza to uchwalany corocznie na podstawie ustawy Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii,

  4) Wójcie – oznacza to Wójta Gminy Ostróda;

  5) Pełnomocniku - oznacza to Pełnomocnika Wójta ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień;

  6) Radzie – oznacza to Radę Gminy Ostróda.

 

§ 2. 1. Komisja działa w szczególności na podstawie:

  1) ustawy;

  2) niniejszego Regulaminu.

    2. Terenem działania Komisji jest Gmina Ostróda.

Rozdział II

Zadania Komisji

§ 3.  Do zadań Komisji należy w szczególności:

  1) inicjowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz  integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu;

  2) prowadzenie postępowań w sprawach osób nadużywających alkoholu, zgodnie z art. 24-26 i art. 40 ust. 5 ustawy;

  3) kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;

  4) wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży z uchwałami Rady;

  5) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Komisji;

  6) wykonywanie innych zadań określonych przepisami prawa.

§ 4. Inicjowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu polega w szczególności na:

  1) współpracy z Pełnomocnikiem przy określaniu zadań podlegających realizacji w formie Programu;

  2) współpracy z podmiotami, osobami i instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu;

  3) rozpatrywaniu sprawozdań z wykonania zadań ujętych w Programie;

  4) inicjowaniu profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej.

§ 5. 1. Prowadzenie postępowań w sprawach osób nadużywających alkoholu obejmuje, w szczególności:

  1) rozpatrywanie zgłoszeń instytucji, podmiotów i osób fizycznych o przypadkach uzasadniających wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu, 

  2) przeprowadzenie z osobą, której dotyczy zgłoszenie rozmowy z pouczeniem o konieczności zaprzestania działań wymienionych w art. 24 ustawy, a w przypadku zaistnienia przesłanek - o konieczności poddania się leczeniu odwykowemu;

  3) skierowanie osoby, której dotyczy zgłoszenie na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego, zgodnie z art. 25 ustawy;

  4) kierowanie do sądu wniosków o wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu wraz z niezbędną dokumentacją obejmującą, w szczególności:

  a) opinię wydaną przez biegłego,

  b) informacje pochodzące od podmiotu zgłaszającego przypadek nadużywania alkoholu,

  c) protokół z rozmowy z osobą uzależnioną od alkoholu, jeśli rozmowa taka została przeprowadzona,

  d) inne informacje w sprawie, m.in.: informacje z policji, od pedagoga szkolnego, dokumenty pochodzące z wywiadu środowiskowego i inne;

  e) w przypadku, gdy osoba uzależniona, pomimo zaproszenia, nie stawiła się na rozmowę w terminie wskazanym przez Komisję, ani też na badanie przez biegłego - do wniosku dołącza się informację o podjętych w sprawie czynnościach, tj. ilości i terminach wezwań wraz z informacją o niestawieniu się osoby wzywanej;

  5) gromadzenie dokumentacji osób zgłoszonych Komisji, dotyczącej nadużywania alkoholu, jego skutków i leczenia odwykowego.

     2. W sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 4 Komisja jest reprezentowana przez upoważnionego członka. 

§ 6. 1. Kontrole przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych prowadzone są zgodnie z ustawą oraz przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

     2. Kontrole, o których mowa w ust. 1 są przeprowadzane przez co najmniej dwóch upoważnionych członków Komisji.

§ 7. Wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży z uchwałami Rady następuje w trybie określonym w art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

§ 8.   Komisja rozpatruje sprawy, które należą do zakresu jej zadań z własnej inicjatywy.

Rozdział III

Organizacja wewnętrzna Komisji

§ 9. 1. Komisję powołuje, odwołuje oraz zmienia jej skład osobowy Wójt w drodze zarządzenia.

    2. W skład Komisji wchodzi od 6 do 8 osób przeszkolonych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, w tym:

  1) Przewodniczący Komisji;

  2) Zastępca Przewodniczącego Komisji;

  3) Sekretarz Komisji;

  4) pozostali Członkowie Komisji.

§ 10. 1. Przewodniczącego Komisji wskazuje Wójt w zarządzeniu, o którym mowa w § 9 ust. 1.

    2. Nie później niż na drugim posiedzeniu po powołaniu, Komisja wybiera ze swego grona Zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza.

§ 11. 1. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy kierowanie działalnością Komisji, w tym:

  1) ustalanie terminów i porządku  posiedzeń Komisji;

  2) nadzór nad przygotowaniem posiedzeń Komisji, w tym materiałów w sprawach objętych porządkiem obrad;

  3) nadzór nad poprawnością merytoryczną i terminowością prac Komisji;

  4) reprezentowanie Komisji na zewnątrz;

  5) przygotowanie rocznego sprawozdania z pracy Komisji.

    2. Do zadań Sekretarza Komisji należy, w szczególności:

  1) przygotowanie posiedzeń Komisji we współpracy z Pełnomocnikiem;

  2) protokołowanie posiedzeń Komisji.

§ 12. Członkowie Komisji pełnią swoją funkcję do czasu:

  1) odwołania przez Wójta;

  2) złożenia rezygnacji;

  3) ustania członkostwa z innych przyczyn.

Rozdział IV

Tryb pracy Komisji

§ 13. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach, zwoływanych stosownie do potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.

    2. Posiedzenia Komisji zwołuje oraz prowadzi Przewodniczący, a w razie jego nieobecności lub niemożności wykonywania zadań, Zastępca Przewodniczącego. Osoby, o których mowa w zdaniu pierwszym, ustalają porządek posiedzenia Komisji.

    3. Posiedzenia Komisji przygotowuje Sekretarz we współpracy z Pełnomocnikiem. Przygotowanie posiedzenia obejmuje zawiadomienie Członków o terminie i miejscu posiedzenia Komisji oraz dostarczenie materiałów w sprawach objętych porządkiem posiedzenia.

    4. O zwołaniu posiedzenia Komisji zawiadamia się członków Komisji w sposób zwyczajowo przyjęty (telefonicznie lub listownie) na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.

    5. Na wniosek Wójta lub ¼ ogólnej liczby członków Komisji, Przewodniczący jest zobowiązany do zwołania posiedzenia Komisji w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku w celu rozpatrzenia określonej sprawy. Terminu, o którym mowa w ust. 4 nie stosuje się.

    6. Z przebiegu każdego posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół, który podpisują członkowie Komisji uczestniczący w tym posiedzeniu.  

§ 14. 1. Posiedzenia  Komisji są otwarte lub zamknięte.

   2. Posiedzenia  Komisji dotyczące Programu oraz posiedzenia wspólne z innymi komisjami są otwarte.

    3. Posiedzenia  dotyczące osób nadużywających alkoholu są zamknięte.

    4. Komisja może przeprowadzać w wyznaczonym przez siebie składzie wizytacje, badania lub dokonać innych czynności, które okażą się konieczne dla realizacji jej zadań.

§ 15. 1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji.

    2. Przepis ust. 1 ma zastosowanie do formułowanych przez Komisję - w granicach jej kompetencji -  wniosków, opinii, komunikatów lub stanowisk. 

§ 16. Członkowie Komisji zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej co do wiadomości powziętych w czasie pracy w Komisji.

§ 17. 1. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji osoby w celu złożenia informacji, wyjaśnień lub w sprawach będących przedmiotem obrad lub badań Komisji.

     2. W posiedzeniu  Komisji, na zaproszenie jej Przewodniczącego, mogą uczestniczyć przedstawiciele organizacji społecznych, zawodowych lub biegli powołani przez Komisję. Osoby zaproszone, przedstawiciele organizacji i eksperci biorący udział w posiedzeniu zamkniętym Komisji podpisują zobowiązanie o zachowaniu tajemnicy co do wszelkich informacji uzyskanych w trakcie posiedzenia.

     3. Komisja współpracuje z innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu

Rozdział V

Postanowienia końcowe

§ 18. 1.  Obsługę kancelaryjno-administracyjną Komisji zapewnia Pełnomocnik.

     2. Koszty związane z funkcjonowaniem Komisji pokrywane są ze środków budżetowych Gminnego Centrum Rozwiązywania Problemów Uzależnień.

     3. Zasady wynagradzania Członków Komisji określa corocznie Rada w Programie.

§ 19.  Zmiany Regulaminu następują w trybie właściwym dla jego nadania.

 

 

 

 

 

 

 

Sporządził/a: Marzena Marchlewska
Umieścił/a: Iwona Horodyłowska

 

data publikacji: 18.11.2015, ostatnia aktualizacja: 19.11.2015, odsłon: 993


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16153643
odsłon strony

Aktualnie mamy
45 gości