Od 29 grudnia 2023 roku  obowiązują zmiany w wydawaniu dowodów osobistych przez wprowadzenie możliwości złożenia dokumentu elektronicznie przez osoby dorosłe oraz dla dzieci powyżej 13 r.ż . Bez zmian pozostaje składanie wniosków  o wydanie dowodu osobistego dla dzieci do 12  roku życia.
 
Wniosek możesz złożyć online lub osobiście w urzędzie.
 
- Jeśli chcesz złożyć wniosek o dowód przez internet– potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).  
 
Jeśli chcesz zalogować się e-dowodem, potrzebujesz skrzynki ePUAP. Służy ona do komunikacji z urzędem. W skrzynce znajdziesz naprzykład swoje pisma wysłane do urzędu w usługach platformy ePUAP.
 
Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).
 
Dla dzieci do 12 r.ż odciski palców nie będą pobierane. W tym przypadku dziecko powyżej 5 r.ż. musi być obecne jedynie przy odbiorze dokumentu wraz z rodzicem.
 
- Składając wniosek osobiście w urzędzie nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL. Wystarczy mieć ze sobą
- kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w formacie 35 x 45 mm (szerokość x wysokość)
i - jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – odpowiednie zaświadczenie Pamiętaj, że jeśli zdjęcie nie będzie spełniać wymagań, urzędnik poprosi cię o uzupełnienie wniosku,
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport – w przypadku braku dowodu.
 
Dowiedz się, co trzeba zrobić , aby uzyskać dowód osobisty:
 
W sytuacji, gdy chwilowo nie będzie możliwości pobrania odcisków palców dowód zostanie wydany na 12 miesięcy. Osoby z niepełnosprawnością, od których pobranie odcisków jest trwale niemożliwe, otrzymają dokumenty bez tej cechy biometrycznej. Ich dokumenty zachowają ważność przez 10 lat. 
 
Z kolei brak możliwości złożenia podpisu nie wpłynie na termin ważności dowodu osobistego.
 
Istnieje możliwość skorzystania z mobilnej stacji urzędnika. To rozwiązanie dla osób starszych, obłożnie chorych czy z niepełnosprawnością, które nie mogą osobiście stawić się w urzędzie w celu złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego. Przenośna stacja pozwoli także aktywować warstwę elektroniczną dokumentu, co obecnie jest możliwe tylko w urzędzie.
Dla gminy Ostróda stacja mobilna urzędnika znajduje w Urzędzie Miasta Ostróda, ul. Mickiewicza 24.
 
Nowym rozwiązaniem jest możliwość zastrzeżenia numeru PESEL od 17 listopada 2023 r.
 
PESEL może zastrzec osoba pełnoletnia posiadająca numer PESEL osobiście w urzędzie lub przez internet.
 
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.
 
Do tego czasu możesz zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r.
 
Zastrzeżenie numeru PESEL w żaden sposób nie zablokuje ci możliwości rejestracji do lekarza, realizacji recepty czy załatwienia sprawy urzędowej.
 
Podczas unieważnienia dowodu osobistego z powodu utraty lub uprawdopodobnionej kradzieży tożsamości numer PESEL zastrzegany jest automatycznie.
 
Jeśli chcesz zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL osoby pełnoletniej, którą się opiekujesz lub od której masz pełnomocnictwo szczególne. Możesz to zrobić tylko w urzędzie.
 
Jeśli działasz jako pełnomocnik, możesz tylko zastrzec numer PESEL osoby, którą reprezentujesz – nie możesz cofnąć zastrzeżenia.
 
- Załatwiając sprawę w urzędzie , okazujesz następujące dokumenty :
jeśli jesteś:
- obywatelem polskim – dowód osobisty (możesz okazać dowód w aplikacji mObywatel) lub paszport,
- cudzoziemcem – dokument podróży cudzoziemca lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
- obywatelem Ukrainy lub małżonkiem obywatela Ukrainy bez obywatelstwa ukraińskiego i:
masz numer PESEL ze statusem UKR,
nie masz żadnego z wyżej wymienionych dokumentów
- inny dokument, na podstawie którego ustalono twoją tożsamość przy nadawaniu statusu UKR.
Jeśli nie chcesz wypełniać wniosku samodzielnie, możesz poprosić urzędnika, aby wydrukował wypełniony wniosek z systemu.
 
- Aby skorzystać z usługi, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.
Dowiedz się więcej :
 
 
 
 

 

Data przekazania do publikacji: 05.03.2019
Osoba przekazująca: Katarzyna Grzeluk

Sporządził/a: Katarzyna Grzeluk
Umieścił/a: Kamil Klimowski

 

data publikacji: 06.03.2019, ostatnia aktualizacja: 08.11.2021, odsłon: 3 099


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16338638
odsłon strony

Aktualnie mamy
80 gości