Uchwała Nr XXIII/153/2016
Rady Gminy Ostróda
z dnia 21 września 2016 r.
 
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Ostróda
 
     Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) Rada Gminy Ostróda uchwala, co następuje:
 
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
 
     § 1. Ustala się tryb prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Ostróda.
 
     § 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
 
  1) Gminie - oznacza to Gminę Ostróda;
 
  2) Wójcie - oznacza to Wójta Gminy Ostróda;
 
  3) Radzie - oznacza to Radę Gminy Ostróda;
 
  4) Przewodniczącym Rady - oznacza to Przewodniczącego Rady Gminy Ostróda;
 
  5) ustawie - oznacza to ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
 
Rozdział 2
Wymagana szczegółowość projektu budżetu Gminy
 
     § 3. 1. Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie Wójtowi.
 
     2. Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami stanowiącymi jej integralną część opracowuje Wójt w oparciu o podstawowe założenia polityki finansowej, zebrane materiały informacyjne i planistyczne.
 
     3. Wójt przygotowuje:
 
  1) projekt uchwały budżetowej;
 
  2) uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej;
 
  3) materiały informacyjne, określone w Rozdziale 3.
 
     4. Projekt uchwały budżetowej określa:
 
  1) łączną kwotę planowanych dochodów budżetu, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych;
 
  2) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych;
 
  3) kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu;
 
  4) łączne kwoty planowanych przychodów i rozchodów budżetu;
 
  5) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy;
 
  6) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami;
 
  7) dochody i wydatki związane z realizacją zadań przejętych przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia;
 
  8) dochody i wydatki związane z wykonywaniem zadań realizowanych wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
 
  9) pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego;
 
  10) kwoty dochodów i wydatków na zadania i programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi;
 
  11) kwoty wydatków na realizację przedsięwzięć w ramach funduszu sołeckiego;
 
  12) dochody i wydatki związane z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz realizacją gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii;
 
  13) dochody i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
 
     5. W projekcie uchwały budżetowej wyszczególnia się:
 
  1) planowane kwoty dochodów bieżących i dochodów majątkowych według ich źródeł, w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej;
 
  2) planowane kwoty wydatków bieżących, w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w podziale na:
 
  a) wydatki jednostek budżetowych, w tym na:
 
  - wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
 
  - wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań,
 
  b) dotacje na zadania bieżące,
 
  c) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
 
  d) wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
 
  e) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową,
 
  f) obsługę długu Gminy;
 
  3) planowane kwoty wydatków majątkowych, w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w podziale na:
 
  a) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
 
  b) zakup i objęcie akcji i udziałów,
 
  c) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
 
     6. Do projektu uchwały budżetowej załącza się:
 
  1) zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy, w podziale na:
 
  a) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych,
 
  b) dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych,
 
  - z wyodrębnieniem dotacji przedmiotowych, podmiotowych i celowych związanych z realizacją zadań Gminy;
 
  c) kwoty i zakres dotacji przedmiotowych dla samorządowych zakładów budżetowych, kalkulowanych według stawek jednostkowych,
 
  d) kwoty i zakres dotacji przedmiotowych dla innych podmiotów, udzielanych na podstawie odrębnych przepisów;
 
  2) plany przychodów i kosztów zakładów budżetowych Gminy.
 
     7. Projekt uchwały budżetowej zawiera ponadto:
 
  1) kwotę rezerwy ogólnej;
 
  2) kwotę ewentualnych rezerw celowych;
 
  3) łączną kwotę udzielanych przez Gminę poręczeń i gwarancji;
 
     8. Projekt uchwały budżetowej może zawierać upoważnienie Wójta do:
 
  1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy;
 
  2) dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 258 ustawy;
 
  3) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank wykonujący bankową obsługę budżetu Gminy lub w formie depozytu u Ministra Finansów;
 
  4) przekazania niektórych uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy do dokonywania przeniesień planowanych wydatków;
 
  5) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
 
 
Rozdział 3
Wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne
 
     § 4. 1. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się uzasadnienie i materiały informacyjne, obejmujące:
 
  1) ogólny opis założeń projektu budżetu Gminy;
 
  2) omówienie projektowanych dochodów według działów klasyfikacji budżetowej;
 
  3) omówienie projektowanych wydatków według działów klasyfikacji budżetowej, w tym informację opisową zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w roku budżetowym;
 
  4) omówienie przewidywanej nadwyżki lub deficytu oraz projektowanych przychodów i rozchodów, z uwzględnieniem aktualnego stanu zadłużenia;
 
  5) informacje o planowanych wydatkach jednostek pomocniczych Gminy;
 
  6) informacje o planowanych przychodach i kosztach zakładów budżetowych Gminy.
 
     2. Wraz z projektem uchwały budżetowej Wójt przedstawia Radzie oraz właściwej miejscowo Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania, projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, o której mowa w ustawie.
 
     3. Wartości przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej odnośnie danego roku budżetowego powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu Gminy.
 
Rozdział 4
Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy
 
     § 5. 1. Wójt sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi Radzie za pośrednictwem Przewodniczącego Rady do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
 
     2. Wójt przedkłada sporządzony projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi właściwej miejscowo Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania, do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
 
     3. Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 3 dni roboczych po otrzymaniu, projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi stałym komisjom problemowym Rady - celem zaopiniowania.
 
     4. Stałe komisje problemowe Rady w terminie 14 dni od otrzymania projektu uchwały budżetowej odbywają posiedzenia, na których sporządzają na piśmie swoje opinie i wnioski dotyczące projektu uchwały budżetowej, przekazując je stałej komisji właściwej do spraw budżetu.
 
     5. Wnioski dotyczące zwiększenia wydatku już przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej lub wprowadzenia nowego wydatku muszą wskazywać źródła jego finansowania wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian.
 
     6. Stała komisja właściwa do spraw budżetu, w oparciu o własne oraz otrzymane na piśmie opinie i wnioski, w terminie 7 dni od ich otrzymania, sporządza na piśmie i przedstawia Wójtowi ostateczną opinię o projekcie uchwały budżetowej oraz ewentualne wnioski dotyczące zmian w uchwale budżetowej.
 
     7. Na sesji poświęconej uchwaleniu budżetu Wójt może zgłosić Radzie autopoprawki do projektu uchwały budżetowej, w szczególności uwzględniające w części lub całości propozycje zmian zgłoszone w toku prac nad projektem uchwały budżetowej.
 
     8. Wójt informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu do dnia sesji poświęconej uchwaleniu budżetu w sposób zwyczajowo przyjęty.
 
     9. Przewodniczący Rady w terminie ustawowym zwołuje sesję poświęconą uchwaleniu budżetu.
 
     10. Zawiadomienie o sesji wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu doręcza się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
 
     11. Porządek obrad sesji poświęconej uchwaleniu budżetu powinien zawierać punkty:
 
  1) omówienie projektu uchwały budżetowej przez Wójta;
 
  2) przedstawienie opinii właściwej miejscowo Regionalnej Izby Obrachunkowej;
 
  3) przedstawienie ostatecznej opinii i wniosków stałej komisji właściwej do spraw budżetu;
 
  4) zgłoszenie ewentualnych autopoprawek do projektu uchwały przez Wójta;
 
  5) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej;
 
  6) głosowanie ewentualnych poprawek i autopoprawek do projektu uchwały budżetowej;
 
  7) odczytanie ostatecznej wersji projektu uchwały budżetowej;
 
  8) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
 
     12. Bez zgody Wójta Rada nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy.
 
     13. Uchwałę budżetową Rada podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
 
     14. Do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie przez Wójta.
 
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
 
     § 6. Traci moc uchwała Nr XXI/143/2016 Rady Gminy Ostróda z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Ostróda.
 
     § 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Ostróda.
 
     § 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Przewodniczący Rady Gminy Ostróda
Janusz Sadowski
 
Data przekazania do publikacji: 22.09.2016r.
Osoba przekazująca: Agnieszka Jakubowska

Sporządził/a: Cezary Wawrzyński
Umieścił/a: Cezary Wawrzyński
Zmodyfikował/a: -

 

data publikacji: 22.09.2016, ostatnia aktualizacja: 22.09.2016, odsłon: 1 026


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16219661
odsłon strony

Aktualnie mamy
70 gości