Uchwała Nr XXI/167/2020
Rady Gminy Ostróda
z dnia 24 lutego 2020 r.
 
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ostróda
 
     Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.) oraz art. 227, art. 229 pkt 3, art. 238, art. 239 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.) Rada Gminy Ostróda, po rozpatrzeniu skargi na działalność Wójta Gminy Ostróda, uchwala, co następuje:
 
     § 1. Uznaje się skargę Pana XXXX* z dnia 22 stycznia 2020 r. na działalność Wójta Gminy Ostróda za bezzasadną, z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
 
    § 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Ostróda do powiadomienia Skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
 
     § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy Ostróda
Janusz Sadowski
 
 
 
 
Załącznik
do uchwały  Nr XXI/167/2020
Rady Gminy Ostróda
z dnia 24 lutego 2020 r.
 
Pismem z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu do Urzędu: 22.01.2020 r.) Pan XXXX* wniósł skargę na działalność Wójta Gminy Ostróda. W uzasadnieniu podał, że  dnia 11 grudnia 2019 r. złożył 4 wnioski o udostępnienie informacji dotyczące pracy Wójta, pracowników Gminy oraz wydatkowania publicznych środków na konkretne cele. W dniu 23 grudnia 2019 r. otrzymał odpowiedź odmowną, która nie miała charakteru decyzji administracyjnej, nie była podpisana podpisem elektronicznym. Na ponaglenie z dnia 7 stycznia 2020 r., otrzymał w dniu 14 stycznia 2020 r. kolejny raz pismo odmawiające udzielenia informacji w podobnej formie jak odpowiedź powyżej. Zdaniem Skarżącego, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. Wójt Gminy Ostróda ma obowiązek udzielenia informacji publicznej, w zakresie o który Skarżący pytał, ponieważ wiąże się to z wykonywaniem prac przez Gminę oraz jej pracowników oraz dotyczy wydatkowania finansów publicznych. Dlatego też Skarżący wniósł do Rady Gminy o pilne rozpatrzenie jego skargi i podjęcie działań, które spowodują zmianę postępowania Wójta Gminy Ostróda.  
 
Zgodnie z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm., zwanej dalej Kpa) organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest Rada Gminy Ostróda.
 
Rada Gminy Ostróda, po rozpatrzeniu złożonej skargi i zapoznaniu się z opinią Komisji Skarg Wniosków i Petycji, stosownie do § 146 ust. 3 Statutu Gminy Ostróda, na podstawie całokształtu okoliczności faktycznych i prawnych stwierdza, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie.
 
Z analizy akt sprawy wynika, że na wnioski z dnia 11 grudnia 2019 r. o udostępnienie informacji publicznej, Skarżący otrzymał w dniu 23 grudnia 2019 r. odpowiedź, w której Wójt Gminy Ostróda poinformował o odmowie udostępnienia żądanych danych, z uwagi na fakt, że złożone wnioski stanowią nadużycie prawa dostępu do informacji publicznej. Przedmiotową informację organ przesłał Skarżącemu drogą mailową na adres podany we wnioskach o udostępnienie informacji publicznej, wyjaśniając motywy zajętego stanowiska. W uzasadnieniu Wójt podkreślił, że za nadużycie prawa do informacji publicznej uznaje się korzystanie z tego prawa dla osiągnięcia celu innego niż dbałość o dobro publiczne. Zdaniem Wójta, zachowanie Skarżącego, które cechuje uporczywość w składaniu kolejnych wniosków, nie jest podyktowane troską o dobro publiczne, ale ma na celu zdyskredytowanie organów Gminy, a przy tym utrudnia i dezorganizuje funkcjonowanie Urzędu Gminy.
W odpowiedzi na ponowny wniosek Skarżącego w ww. zakresie, organ podtrzymał swoje stanowisko zwarte w piśmie z dnia 23 grudnia 2019 r. W dniu 22 stycznia 2020 r. Skarżący, za pośrednictwem Wójta Gminy Ostróda, złożył do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu ponaglenie, wnosząc o zobowiązanie Wójta do udzielenia informacji publicznej w odpowiedzi na wnioski złożone do
Gminy.  Postanowieniami z dnia 3 lutego 2020 r. (Rep. 284-286/IP/20) Kolegium zobowiązało Wójta do załatwienia sprawy związanej z wnioskami Pana XXXX* w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowień, wskazując na konieczność zachowania formy decyzji administracyjnej w przypadku odmowy udostępnienia informacji publicznej. Kolegium nie odniosło się przy tym do powołanego przez Wójta Gminy orzecznictwa sądów administracyjnych, z którego wynika, że w przypadku nadużycia prawa dostępu do informacji publicznej, brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, a w konsekwencji brak jest również podstaw do wydania decyzji w trybie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Jednocześnie Kolegium zastrzegło, że jego rozważania dotyczą wyłącznie kwestii proceduralnej – formy załatwienia wniosku, a nie kwestii odnoszących się do stricte merytorycznej treści rozstrzygnięcia wniosku. Rozstrzygnięcie tej kwestii będzie bowiem należało do obowiązków Wójta Gminy Ostróda. Z orzeczenia Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu nie wynika zatem, że Wójt Gminy Ostróda nie ma prawa odmawiać odpowiedzi z zakresu, o który pytał Skarżący. Wręcz przeciwnie, Kolegium pozostawiło ocenie Wójta sposób rozpatrzenia wniosków Skarżącego, z zastrzeżeniem formy decyzji administracyjnej w przypadku odmowy udostępniania informacji publicznej. Od ewentualnej decyzji odmownej, Skarżącemu będzie przysługiwało prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu, które będzie właściwe do weryfikacji stanowiska Wójta w przedmiotowym zakresie. Z tych też względów żądanie od Rady działań, które spowodują zmianę postępowania Wójta Gminy Ostróda w zakresie udostępnienia informacji nie może być uwzględnione, a złożoną w tym względzie skargę należy uznać za bezzasadną.    
 
Pouczenie:
Zgodnie z art. 239 § 1 Kpa, w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
 
*Wyłączono jawność na podst. art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 2176). Wyłączenia jawności dokonał Inspektor Ochrony Danych.

Przewodniczący Rady Gminy Ostróda

Janusz Sadowski

 

Data przekazania do publikacji: 03.03.2020
Osoba przekazująca: Agnieszka Jakubowska

Sporządził/a: Agnieszka Jakubowska
Umieścił/a: Kamil Klimowski

 

data publikacji: 03.03.2020, ostatnia aktualizacja: 03.03.2020, odsłon: 498


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16303447
odsłon strony

Aktualnie mamy
46 gości