Uchwała Nr XIII/69/2011
Rady Gminy Ostróda
z dnia 29 września 2011 roku
 
w sprawie: rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ostróda.
 
      Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591 z późn. zm.) w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz.1071 z późn. zm.) – Rada Gminy Ostróda, po rozpatrzeniu skargi na działalność Wójta Gminy Ostróda uchwala, co następuje:
 
      § 1. Uznaje się skargę Pana J. na działalność Wójta Gminy Ostróda w przedmiocie niegospodarności środkami publicznymi za nieuzasadnioną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
 
      § 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Ostróda do powiadomienia Pana J. oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o sposobie załatwienia skargi.
 
      § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Przewodniczący Rady Gminy Ostróda
Andrzej Wiczkowski
 
 
Uzasadnienie
 
W dniu 11.07.2011r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie przekazała e-maila - skargę Pana J. na działalność Wójta Gminy Ostróda w przedmiocie niegospodarności środkami publicznymi, tj. finansowania z budżetu gminy nieistniejącego, zdaniem Skarżącego, boiska szkolnego przy zlikwidowanej Szkole Podstawowej we wsi Wygoda.
Zgodnie z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98 poz.1071 z późn. zm.) organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest Rada Gminy Ostróda.
Rada Gminy Ostróda, po przeanalizowaniu zasadności skargi na posiedzeniu Komisji Stałych Rady Gminy Ostróda stwierdza, co następuje:
 
- boisko sportowe, którego finansowanie zarzuca Skarżący, jest zlokalizowane na działce 48/1, obręb Wygoda, stanowiącej własność gminy Ostróda. Nie jest to boisko szkolne, lecz ogólnodostępne boisko środowiskowe, z możliwością korzystania przez młodzież i okolicznych mieszkańców. Bezspornie, organizowanie tego rodzaju obiektów jest zadaniem własnym gminy, określonym w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Tym samym, wydatki na utrzymanie boiska są związane z realizacją zadań ustawowych oraz zgodne z przepisami prawa. Z boiska korzysta również Szkoła Podstawowa w Wygodzie (dla której organem prowadzącym jest gmina Ostróda) podczas zajęć lekcyjnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.). Szkoła nie została zlikwidowana, jak bezzasadnie twierdzi Skarżący, gdyż Rada Gminy wyraziła jedynie zamiar likwidacji szkoły z dniem 31 sierpnia 2012r. w intencyjnej uchwale Nr VI/17/11 z dnia 25 lutego 2011r. w sprawie: zamierzonej likwidacji Szkoły Podstawowej w Wygodzie, mając na względzie konieczność racjonalizacji wydatków publicznych;
 
- inwestycja w tzw. „piłkochwyty” oraz koszty spraw sądowych, które podnosi Skarżący mają również związek ze sprawą boiska sportowego w miejscowości Wygoda. Instalacja „piłkochwytów” była konieczna, aby zapobiec przedostawaniu się piłek z boiska sportowego na nieruchomość Skarżącego. Wydatki na ten cel ujęto w planie finansowym Szkoły Podstawowej w Wygodzie na 2009r. (paragraf 4270 zakup usług remontowych), w oparciu o środki zabezpieczone w budżecie Gminy Ostróda na 2009r., który został przyjęty uchwałą Nr XXIX/169/09 Rady Gminy Ostróda z dnia 12 lutego 2009r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Ostróda na 2009 r.), a następnie zwiększono o kwotę 5.000,- zł, uchwałą Nr XXXVII/209/09 Rady Gminy Ostróda z dnia 26 sierpnia 2009r. w sprawie zmian budżetu Gminy na 2009r. (paragraf 4270 zakup usług remontowych). Zakup niezbędnych materiałów nastąpił w 2009r., co dokumentują faktury Nr 914/09 z dn. 18.09.2009r. i Nr: 1777/2009 z dnia 21.09.2009r. Natomiast samo zainstalowanie urządzeń miało miejsce wiosną 2010r., z uwagi na obiektywną niemożność wykonania tego rodzaju prac w okresie zimowym, o czym Skarżący był zawiadamiany (pismo z dnia 29 grudnia 2009r.). Z dokumentów wynika, że gmina Ostróda deklarowała chęć polubownego załatwienia sprawy zainstalowania „piłkochwytów” (pisma z dnia: 23.03.2009r., 23.09.2009r., 06.11.2009r., 29.12.2009r.). Pomimo tego, Skarżący skierował sprawę na drogę postępowania sądowego. W czasie zainicjowanego sporu sądowego Gmina wykonała ogrodzenie (zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami), co skutkowało cofnięciem pozwu. Sąd I instancji postanowieniem umorzył postępowanie i zasądził na rzecz gminy koszty procesu. Na skutek zażalenia strony powodowej Sąd Okręgowy w Elblągu zmienił zaskarżone postanowienie i zasądził te koszty od gminy, w uzasadnieniu stwierdzając, że wykonanie ogrodzenia miało miejsce po wytoczeniu pozwu, co uzasadnia przyznanie kosztów powodom. Pozew został wniesiony w lutym 2010r., a więc w okresie kiedy wykonanie prac nie było możliwe ze względu na warunki atmosferyczne. O okolicznościach tych Skarżący był informowany. Powyższe pozwala stwierdzić, że gmina dążyła do polubownego rozwiązania sprawy, uznając od początku sporu konieczność zainstalowania „piłkochwytów”, przy czym nie miała wpływu na postępowanie Skarżącego, w zakresie zainicjowania w tym względzie postępowania sądowego. Wykonanie ww. urządzeń było więc niezbędne, tym bardziej, że Skarżący domagał się ich zainstalowania na drodze postępowania sądowego.
 
- niezasadne są twierdzenia Skarżącego, z przyczyn o których mowa na wstępie, o inwestowaniu przez gminę w boisko szkolne, które nie istnieje. Wymaga jeszcze raz podkreślenia, iż Skarżący mylnie przyjmuje, że fakt korzystania z boiska przez dzieci i młodzież ze Szkoły Podstawowej w Wygodzie, powoduje, że jest to boisko wyłącznie szkolne, podczas gdy boisko ma charakter ogólnodostępny dla okolicznych mieszkańców. Fakt ten potwierdzają, wbrew twierdzeniom Skarżącego, następujące dokumenty: pismo z dnia 23 marca 2009r. oraz dokumenty przesłane do Kuratorium Oświaty na skutek złożonej skargi (pismo Dyrektora SP Wygoda z dnia 16.09.2010r., stanowisko Wójta Gminy z dnia 25.10.2010r.). Boisko sportowe w Wygodzie, podobnie jak w innych miejscowościach gminnych, zostało zorganizowane w celu propagowania aktywnych form wypoczynku wśród lokalnej społeczności, co powoduje, że wydatki związane z jego utrzymaniem nie są bezcelowe, ani niegospodarne.
 
Reasumując, należy stwierdzić, że podnoszone przez Skarżącego zarzuty dotyczące niegospodarnego dysponowania środkami publicznymi przez Wójta Gminy nie znajdują potwierdzenia w ustalonym stanie faktycznym sprawy, a tym samym skargę Pana J. uznaje się za bezzasadną.

Sporządził/a: Agnieszka Jakubowska
Umieścił/a: Artur Jabłonka
Zmodyfikował/a: Artur Jabłonka

 

data publikacji: 04.10.2011, ostatnia aktualizacja: 18.10.2013, odsłon: 1 173


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16280569
odsłon strony

Aktualnie mamy
46 gości