Nasz znak: RGP.6220.22.2021                                            Ostróda, 27 grudnia 2021 r.
 
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
                                                                                                                
Na podstawie: art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm.) a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839),  oraz art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Energia Ostróda Sp. z o. o. z siedzibą przy ul. Górnej 5, 10-040 Olsztyn, reprezentowanej przez Prezesa Zarządu Pana Krzysztofa Kacprzyckiego
orzekam
 
I. stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na działce nr 75/27, położonej w obrębie Rudno, gm. Ostróda.
 
II. Określić konieczność podjęcia działań na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
1. zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami wytwarzanymi w czasie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, w tym minimalizować ich ilość, składować je selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór lub ponowne wykorzystanie;
2. prace maszyn i urządzeń wykorzystywanych w trakcie robót budowlanych należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej, stosować wyłączanie silników w trakcie postoju lub załadunku;
3. zabezpieczyć plac budowy w materiał sorpcyjny do stosowania w przypadku wycieku substancji niebezpiecznych;
4. teren pomiędzy rządami paneli fotowoltaicznych i pomiędzy elementami konstrukcji wsporczej wykaszać w suche i słoneczne dni, od centrum farmy w kierunku jej brzegów, umożliwiając ucieczkę zwierząt;
5. do pielęgnacji przestrzeni miedzy panelami i pod panelami nie stosować sztucznego nawożenia i pestycydów;
6. w przypadku wystąpienia konieczności oczyszczenia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę lub wodę demineralizowaną bez żadnych dodatków, w tym detergentów;
7. zaprojektować konstrukcje wsporcze paneli fotowoltaicznych osadzane bezpośrednio na/w gruncie, np. poprzez wbijanie w ziemię;
8. zaprojektować panele pokryte powłoką antyrefleksyjną, w celu niwelacji efektu odbicia promieni słonecznych;
9. w przypadku zastosowania transformatora olejowego, należy zabezpieczyć go przed wyciekiem poprzez zamontowanie szczelnej misy olejowej, będącej w stanie pomieścić całą objętość oleju na wypadek awarii, zabezpieczając środowisko gruntowo-wodne przed zanieczyszczeniem;
10. urządzenia stanowiące źródła promieniowania elektromagnetycznego zaprojektować w obudowach o właściwościach ekranujących, z użyciem izolowanego okablowania;
11. prace związane z realizacją inwestycji należy rozpocząć przed sezonem lęgowym ptaków, w okresie od 1 września do końca lutego;
12. zaprojektować ogrodzenie instalacji z przestrzenią (pomiędzy powierzchnią gruntu a dolną krawędzią ogrodzenia) umożliwiającą swobodną migrację płazów, gadów i innych drobnych zwierząt;
13. linie przesyłowe do zasilania i odprowadzania energii elektrycznej prowadzić pod ziemią;
14. w trakcie robót zabezpieczyć wykopy przed przedostawaniem się do nich drobnych zwierząt (gryzonie, gady, płazy); w przypadku dostania się drobnych zwierząt do wykopów, podjąć natychmiastowe działania w celu wypuszczenia ich poza rejon prowadzonych prac;
15. w wypadku stwierdzenia na terenie planowanej inwestycji siedlisk lub miejsc rozrodu gatunków chronionych; Wnioskodawca powinien wystąpić zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody do regionalnego dyrektora ochrony środowiska o uzyskanie stosownych zezwoleń na ich zniszczenie.
 
III. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia zawartą w załączniku do niniejszej decyzji jako jej integralną część.
 
Uzasadnienie
 
Wnioskiem z dnia 19 lipca 2021 r. Pan Krzysztof Kacprzycki reprezentujący Spółkę Energia Ostróda Sp. z o. o. siedzibą przy ul. Górnej 5, 10-040 Olsztyn, wystąpił do Wójta Gminy Ostróda z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na działce nr 75/27, położonej w obrębie Rudno, gm. Ostróda.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021 r., poz. 247) stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Ostróda.
Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia,  ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie elektrowni słonecznej o mocy łącznej do 1 MW, o powierzchni zabudowy do 2 ha na gruntach o klasach bonitacyjnych niższych niż klasa III. Celem będzie produkcja energii elektrycznej i wprowadzenie jej do sieci elektroenergetycznej.
W ramach robót inwestycyjnych planuje się:
- Utwardzenie zjazdów na działkę inwestycyjną z istniejących, publicznych dróg dojazdowych. Budowę alei serwisowych, wewnętrznych.
- Budowę placów montażowych i postojowych.
- Budowę skręcanych ram podtrzymujących ogniwa fotowoltaiczne. - Będzie to lekka konstrukcja przestrzenna z elementów stalowych i aluminiowych posadowiona bezpośrednio w gruncie, bez użycia fundamentu betonowego (słupy stalowe wciśnięte w grunt).
- Montaż ogniw fotowoltaicznych wraz z wymaganym oprzyrządowaniem zamontowanym pod panelami na stalowych konstrukcjach.
Planowana inwestycja będzie realizowana na terenach, gdzie nie występuje zabudowa mieszkaniowa. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości około 350 m. Teren inwestycji jest obecnie użytkowany jako grunt rolny. Graniczy z obszarami przekształconymi przez człowieka - gruntami rolnymi oraz leśnych zbiorowisk powstałych w wyniku samoistnego obsiewu przez gatunki drzewiaste nieużytkowanych gruntów rolnych. W odległości około 100 m w kierunku wschodnim znajduje się wysypisko śmieci.
Na analizowanym terenie występują zadrzewienia i zakrzewienia powstałe w wyniku naturalnej sukcesji na nieużytkowanych gruntach rolnych.
Inwestycja będzie polegała na montażu wolnostojących ogniw fotowoltaicznych w ramach jednej lub więcej instalacji fotowoltaicznych (PV) wraz z infrastrukturą towarzyszącą o łącznej mocy do 1 MW.
Każda z instalacji PV składać się będzie m. in. z elementów:
- paneli fotowoltaicznych;
- konstrukcji wsporczej (stołów fotowoltaicznych);
- inwerterów;
- stacji transformatorowej, kontenerowej nn/SN;
- instalacji elektroenergetycznej.
Przedsięwzięcie polegać będzie na montażu paneli fotowoltaicznych na konstrukcji wsporczej składającej się z pionowych profili nośnych (kotwionych/palowanych w gruncie) do których będą mocowane krokwie i płatwie stanowiące ramę nośną do mocowania paneli za pomocą klem aluminiowych.
Poszczególne panele połączone będą ze sobą kablami solarnymi tworząc sekcje. Każda z sekcji połączona zostanie z inwerterami za pomocą kabli solarnych biegnących w korytarzach połączonych z metalową konstrukcją nośną. Z inwerterów trasami kablowymi energia elektryczna przesyłana będzie do transformatora, którego zadaniem będzie podniesienie napięcia i przesłanie do sieci dystrybucyjnej.
Wobec powyższego stwierdzono, że wnioskowane przedsięwzięcie zostało wymienione w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się następujące rodzaje przedsięwzięć: zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a.
Dlatego zgodnie z treścią art. 71 ust. 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm.) wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Organ pismem z dnia 26 lipca 2021 r. wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku o wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego.
Po otrzymaniu stosownych dokumentów, pozwalających na stwierdzenie kompletności wniosku, Organ pismem z dnia 9 sierpnia 2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, informując o możliwości zapoznania się osobiście lub przez pełnomocnika z aktami sprawy.
W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 i 3 ww. ustawy, pismem z dnia 9 sierpnia  2021 r. organ wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostródzie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. W powyższym piśmie skierowanym do organów opiniujących tutejszy organ wskazał, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm.) właściwy organ wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony. Zgodnie ze zmianą miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Ostróda w obszarze Parku Krajobrazowego Wzgórz Dylewskich zatwierdzoną uchwałą Rady Gminy w Ostródzie Nr XXXII/259/01 z dnia 23 marca 2001 r. (Dz. Urz. Woj. Warm- Mazur. Nr 33, poz. 467), dla działki ewidencyjnej Nr 75/27, położonej w obrębie Rudno, brak jest ustaleń.
W dniu 23 sierpnia 2021 r. do tut. Urzędu Gminy wpłynęło pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie znak: WSTE.4220.187.2021.JM, w którym wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia informacji zawartych w Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia. Pismo zostało przekazane Wnioskodawcy dnia 26 sierpnia 2021 r.
Opinię Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostródzie wyraził pismem z dnia 23 sierpnia 2021 r. znak: ZNS.9083.65.2021, w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
W dniu 20 września 2021 r. do tut. Urzędu Gminy wpłynęło pismo Inwestora z prośbą o przedłużenie terminu wniesienia wyjaśnień do wezwania Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
W dniu 5 października 2021 r. Inwestor wniósł do Urzędu Gminy odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia KIP.
W dniu 13 października 2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, nie otrzymawszy odpowiedzi Inwestora, w postanowieniu wyraził opinię, ze dla przedmiotowego przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr 75/27 obręb Rudno, na terenie gminy Ostróda, istnieje koniczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił pełny zakres raportu określony w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.
Organ pismem z dnia 20 października 2021 r. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska W Olsztynie z prośbą o ponowną analizę Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia, w oparciu o przedłożone przez wnioskodawcę uzupełnienie informacji.
Nową opinię w przedmiotowej sprawie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wyraził postanowieniem znak: WSTE.4220.187.2021.JM.1 z dnia 9 listopada 2021 r., w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określił warunki realizacji inwestycji.
W dniu 25 listopada 2021 r. do tutejszego organu wpłynęła opinia Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstw Wodnego Wody Polskie znak: GD.ZZŚ.5.435.455.2021.WL z dnia 19 sierpnia 2021 r., w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, organ spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn zm.), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia, a w szczególności z uzupełnieniami, oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji.
W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków w przedmiotowej sprawie.
Z uwagi na charakter, skalę i zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację na terenach antropogenicznie przekształconych (użytkowanie rolnicze) - przedmiotowa inwestycja nie wpłynie negatywnie na formy ochrony funkcjonujące w pobliżu oraz na walory przyrodnicze i krajobrazowe (planowane zastosowanie paneli z powłoką absorbującą promieniowanie słoneczne) ww. obszarów oraz nie naruszy spójności krajowego systemu obszarów chronionych. Na terenie na którym realizowana będzie inwestycja, nie stwierdzono występowania cennych pojedynczych lub grupowych elementów przyrodniczych podlegających ochronie. Nie stwierdzono także występowania gniazd ptaków, które są objęte ochroną indywidualną.
W fazie budowy podstawowym źródłem emisji pyłów i substancji do powietrza oraz hałasu będzie praca urządzeń i maszyn wykorzystywanych na etapie budowy elektrowni. Emisja będzie miała charakter niezorganizowany, lokalny i czasowy. Powstające w fazie budowy odpady będą zagospodarowane zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach. Dodatkowo będą powstawać ścieki sanitarne z kontenerów sanitarnych dla pracowników, które będą odbierane przez specjalistyczne firmy. W fazie eksploatacji instalacja fotowoltaiczna nie będzie emitować wibracji, ponadnormowego hałasu, zanieczyszczeń powietrza oraz ścieków. Powstawać będą odpady związane z funkcjonowaniem urządzeń instalacji, które będą odpowiednio składowane, a następnie odbierane przez specjalistyczne firmy. Zarówno w fazie budowy jak i eksploatacji wody opadowe i roztopowe będą infiltrowały bezpośrednio do gleby.
Na podstawie danych z Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły opublikowanym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. poz. 1911 i 1958 stwierdzono iż przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Dolnej Wisły, na obszarze następujących jednolitych części wód:
- JCWP PLRW 20001728529 (Poborska Struga) JCWP posiada status silnie zmienionej części wód o dobrym stanie ekologicznym i dobrym stanie chemicznym, monitorowana, jest określona jako zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego. Stan ogólny JCWP określono jako zły. Celem środowiskowym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny Część JCWP stanowi również obszar chroniony przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021, poz. 1098 z późn. zm.). Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze Parku Krajobrazowego Wzgórz Dylewskich - Otulina.
- JCWPd PLGW 200039 - o dobrym stanie (stan ilościowy dobry, stan chemiczny dobry), monitorowana, niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym dla JCWPd utrzymanie dobrego stanu ilościowego oraz chemicznego.
Planowane przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze stref ochronnych ujęć wód ani na obszarze ochronnym zbiorników wód śródlądowych, nie znajduje się na obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, i na obszarach wodno-błotnych. Inwestycja położona jest poza terenami obszarów szczególnie zagrożonych powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021 poz.2233).
W związku z powyższym uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły" przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. poz. 1911 i 1958).
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, kierując się charakterystyką przedsięwzięcia oraz jego usytuowaniem stwierdzono, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu. Inwestycja nie będzie zlokalizowana na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, obszarach kompleksów leśnych, obszarach ochrony ujęć wód i obszarach ochrony zbiorników wód śródlądowych, obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
Analizując wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że nie jest ono zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000. Dodatkowo stwierdzono, że z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływania będą miały zasięg lokalny, związany jedynie z czasem realizacji zadania i odwracalny. Ponadto, z uwagi na zakres oddziaływań planowanej inwestycji oraz zagospodarowanie terenów sąsiednich, nie wystąpi możliwość kumulowania się oddziaływań, a wykorzystanie zasobów naturalnych, czy ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej będzie zerowe.
 

POUCZENIE

Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
  Na podstawie art. 72 ust. 3 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b cytowanego artykułu.
 
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Wójta Gminy Ostróda z dnia 27 grudnia 2021 r. znak: RGP.6220.22.2021

 

Data przekazania do publikacji: 28.12.2021
Osoba przekazująca: Karolina Rybarkiewicz

Sporządził/a: Karolina Rybarkiewicz
Umieścił/a: Kamil Klimowski

 

data publikacji: 28.12.2021, ostatnia aktualizacja: 28.12.2021, odsłon: 174


Od 2003 roku otrzymaliśmy
16219914
odsłon strony

Aktualnie mamy
96 gości